“Parental burn-out”, toch liever niet?

Tijdens het opzoeken van info over hoe je een ander kan ondersteunen in een burn-out (blog van mei), viel ik vaak op “Parental burn-out”‎. Het gaat dan over ouders van kinderen met gedragsproblemen, allergieën en jonge kinderen (onder de 5 jaar dan meestal). Ik werd direct weer terug gekatapulteerd naar de periode waarin mijn man en ik om 21h al doodmoe in bed lagen na een zware dag om het gezinsleven in goede banen te leiden en onze 6-jarige zoon om 23h nog niet sliep, ondanks al de trucen van de foor, therapie etc. om dat wel te laten lukken.  En dat na een dag aan 200km per uur, terwijl ik toch “maar” 3/5 werkte. Dan nog kon ik het amper aan.

Het schooljaar is weer begonnen. Ik zie veel professionals in mijn coachingpraktijk die onderschatten hoeveel energie hun rol als ouder van hen vraagt. Zeker als het gaat om kinderen waar de ouders extra zorg en aandacht aan geven omdat ze vb. leerproblemen hebben, of gepest worden op school, of op hoog niveau aan sport doen enz. 

Ze stellen zichzelf vaak (te) hoge eisen als professional – dat is vandaag de dag al ‎reden tot zorg genoeg – maar dit soort veeleisendheid en het goed willen doen manifesteert zich meestal ook in hun ouderrol. En als je dan een kind hebt dat komt met een extra handleiding of waar die helemaal zoek is, dan kan je ook perfect een ouder-burn-out krijgen. 

Ook daar geldt dezelfde regel: zonder zelfzorg, geen zorg voor anderen. We vinden dit normaal als ze ons in een vliegtuig de instructies geven voor het zuurstofmasker zoals op de tekening. Uit het vliegtuig is dat niet meer nodig dan?

 

Wat denk je van volgende tips:

1. Hoe ziet je balans eruit tussen energievretende en energie gevende activiteiten?  Gewoon dit op papier zien staan kan al een eye opener worden en je een gevoel van erkenning geven dat het je het echt zwaar mag vinden. Hoe groot je liefde voor je kind ook is. Eens je deze balans in kaart hebt, is de uitdaging om de energiegevers echt actief te maken, te vergroten. Hoe groter jouw draagkracht, hoe meer je kan dragen. En dat er wat te dragen valt is een feit…

2. Wat doe jij aan “me-time”? Hoe meer energie jij hebt, hoe meer je kan geven. Jij doet er alles aan opdat je kind gepast ondersteund wordt (school, sport-coach, therapeut, dokter…), waarom zou jij dat ook niet mogen krijgen via vb. massage, sport, therapeut, coach, …?   Jij bent immers een van de, zoniet dé belangrijkste draaischijf in heel het familiesysteem: chauffeur, bank, kok, wasmachine, coach, hart, energiebooster, klaagmuur, pispaal, cheerleader….

3. Wanneer ben je het laatst ALLEEN met je partner (mi je grootste bondgenoot) weg geweest? ZONDER de kinderen dus? Zelfs als je het dan waarschijnlijk nog heel de avond over je “schatten” hebt, dan nog draag je er die enkele uren niet de fysieke verantwoordelijkheid voor. Dat kan echt even zuurstof geven. Je hebt die Kids samen gemaakt, je houdt hem of haar er ook best bij tijdens het parcours, nietwaar? Zoek jezelf zo snel mogelijk een ‘vaste’ babysit bij wie jij je goed voelt en aan wie je dus ook in vertrouwen en met een gerust hart je kroost kan toevertrouwen. Dat werkt!

Ons motto was, meegekregen van mijn ouders: jaarlijks ten minste 1 keer als koppel, zonder de kinderen, op weekend gaan. ‎”Ja, maar waar moet ik de kinderen dan laten?” of “ik kan niet zonder de kinderen” hoor ik vaak de mama al zeggen. “Eindelijk eens bij de oma/toffe tante/vriendje slapen!” hoor ik die kleine al denken. Opvang vinden kan inderdaad een serieuze uitdaging zijn. Praktisch, maar ook tussen je oren. Staat je overtuiging je misschien in de weg dat je geen goede ouder kan zijn/bent als je alleen met je partner op vakantie gaat? Geloof je niet dat die ander ook goed voor je spruit kan zorgen? Hoe zou je als uitgeruste en ontspannen ouder er misschien nog beter voor je kind kunnen zijn?  

Ik wens je een goede zelf zorg voor een goed bezig ouderschap 🙂

 

Enkele hulpbronnen uit de Goed Bezig Checkup:

Rollenwiel wegwijzer: hoe geef je nu ruimte en tijd voor je zelfzorg, je rol als partner, ouder, naast je professionele rollen? Wat kan schuiven?

Draagkracht wegwijzer: hoe staat de balans tussen je energievreters en je energiegevers? Hoe ervoor zorgen dat je kan dragen wat er te dragen is?

 

Babysitters

www.kinderoppasdienst.be/

www.babysitters.be

 

Ondersteuning voor ouders van kinderen met leer- en aandachtsstoornissen

www.understood.org/en

hoe is het om in een klas te zitten en instructies te krijgen als je vb ADHD, dyslexie etc hebt: www.understood.org/en/tools/through-your-childs-eyes

www.goop.com/whats-new-in-adhd/

 

Manifesto van Seth Godin over wat te verwachten van school.

www.medium.com/@thisissethsblog/stop-stealing-dreams-4116c7dbff7b#588e.2rewar6wr 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

* verplicht veld